А втомобилите на Tesla са с най-висок процент смъртни случаи при катастрофи. Официалната правителствена статистика за смъртността при злополуки в САЩ беше изследвана и резултатите са доста интересни. Оказва се, че произшествията с фатален изход, включващи електрически автомобили на Tesla, са непропорционално високи - два пъти над средното за страната. Освен това при отделните модели разликата е още по-голяма!
Данните за проучването са получени от правителствената база данни FARS (U.S. Fatality Analysis Reporting System), която се поддържа от агенцията NHTSA към Министерството на транспорта на САЩ (Национална администрация за безопасност на движението по пътищата). Извадката включва произшествия, настъпили между 2017 г. и 2022 г. с участието на нови автомобили (модели 2018-2022 г.), които са довели до смъртта на водача или пътници.
Средният за страната показател за фатален край при настъпване на ПТП е 2,8 на милиард мили. Tesla обаче е с точно два пъти по-висок коефициент от 5,6 на милиард мили. На второ място в антирейтинга е Kia с показател 5,5, Buick е с 4,8.
В класацията на най-опасните модели в челото са само малки коли. Първия е Hyundai Venue с 13,9 фатални произшествия на милиард мили. В топ 10 на автомобилите с най-голям брой смъртни случаи са влизат още Chevrolet Corvette (13,6), Mitsubishi Mirage (13,6), Porsche 911 (13,2), Honda CR-V Hybrid (13,2), Tesla Model Y (10,6), Mitsubishi Mirage G4 (10.1), Buick Encore GX (9.8), Kia Forte (8.1), Buick Envision (8.0). Причините повечето модели да попаднат в тази печална класация са ясни. Hyundai Venue, Mitsubishi Mirage и Buick Encore GX са малки, евтини автомобили, които страдат тежко при сблъсъци с огромните SUV и пикапи, популярни в Съединените щати. Chevrolet Corvette и Porsche 911, от друга страна, са мощни и бързи суперколи: повечето шофьори просто не отговарят на техните възможности.
Тук трябва да се отбележи, че челното място на Tesla в тази антикласация не означава, че моделите й имат фундаментални пропуски в дизайна. Tesla Model Y разполага с богат набор от асистенти на водача, като тази година дори получи наградата “Top Safety Pick +” от застрахователния институт IIHS.
Защо тогава Tesla Model Y попадна в топ класацията на най-опасните коли по американските пътища? Ето и една възможно хипотеза: може би това е комбинация от изключителната динамика на модела, за която шофьорите не са подготвени, и автопилотът, на който собствениците разчитат твърде много - но който може да се провали в най-неподходящия момент.